Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

Shopping, present och skicka

Av Martina Svenssom - 20 juli 2010 13:35


Nu tänkte jag faktiskt mest ägna den här bloggen åt shopping, prylar och presenter. Sånt tycker jag är kul. Jag började med att skicka present, min första, för ett par år sen och sedan dess är jag mer eller mindre addicted till att skicka present och skicka presenter till släkt och vänner, nära och kära - stor del av min lilla budget går till det varje månad. Det är liksom alltid skoja att glädje någon med en present. Och på Internet finns det så mycket presenter att vraka bland. Då och då köper jag även en present till mej själv. Jag har hört att det ska vara bra att ta hand om sig själv, och även om jag frekvent försöker ge pojkvännen mina subtila hinter av typen "den där prylen (eller klädplagget eller prydnaden eller telefonen eller datorn eller blommorna) skulle jag bli väldigt glad om jag fick i present"), så måste jag på regelbunden basis säkerställa så att min shoppingaptit stillas.

Skicka present som tar avstamp i upplevelser

Speciellt kul just nu är det att ge bort upplevelser i presenter. Får jag frågan "skicka present? Jag vet inte vad jag ska välja..!?" så försöker jag ofta leda in resonemanget på att skicka present som tar avstamp i en upplevelse. Inte minst eftersom jag har svårt att se hur man kan "misslyckas" med en sådan present. Jo, förresten. Det är kanske inte så smart att ge bort ett bungyjump till en person som lider av höjdskräck eller en vinprovning till den nyktra alkoholisten eller chokladprovning till den laktosintolerante, så nog kan man trampa i klaveret även med en sådan present, det är klart. Men har du bara lite koll på vem personen är, så är detta en riktigt schysst gåva. En annan fördel är att det kan vara dyrt att skicka present rent viktmässigt: ibland kan faktiskt fraktkostnaden övertrumfa inköpskostnaden, och en sådan present är såklart allt annat än idealisk att skicka. Men en upplevelsepresent är inte tyngre än det papparsark som du använder som "biljett" till upplevelser och fungerar därför alldeles utmärkt att skicka.

Pryl till dig själv eller present till någon annan?

Ett vanligt misstag vi gör när vi köper presenter är att vi väljer presenter som vi själva skulle vilja ha och som mottagaren kanske inte alls tycker om eller behöver. Därför ska du alltid utgå ifrån personens preferenser, den du vill glädja, när det är dax att skicka present. Det kan låta som en infantil självklarthet, men ändå är det vanligt att vi glömmer denna grund och istället i rena glädjeyran väljer presenter som vi själva diggar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martina Svenssom - 29 augusti 2011 15:43

Det finns flera klassiker som alltjämt är säkra kort när det kommer till att skicka present. (En klassiker är per definition ett presentkoncept som funnits ett bra tag och som alltid "går hem" så att säga.) Idag har turen kommit till vårt presenttips...

Av Martina Svenssom - 9 november 2010 09:02

Ja, då börjar vi närma oss presenternas mekka, den stora högtiden, momentet då vi springer runt som yra höns med andan i halsen och hjärtat dunkandes och svetten rinnandes, kanske med den klassiska listan i fickan, för att, ja, såklart, handla julkla...

Av Martina Svenssom - 19 augusti 2010 11:42

Ett presenttips vid idétorka är att göra det själv. Och med det så menar jag inte att du ska låsa in dig i snickarboa och tillverka en ny Iphonedödare, utan att du helt enkelt ska plocka ihop presenter själv efter ett bestämt tema.    Det jag pra...

Av Martina Svenssom - 19 augusti 2010 11:24

I mitt första inlägg på den här bloggen skrev om jag upplevelsepresent som ett slags universallösning om man inte har någon bra idé för att skicka present. Och det är en åsikt jag alltjämt vidhåller. Det som är så bra med en upplevelsepresent är att ...

Av Martina Svenssom - 19 augusti 2010 10:06


Denna gång tänkte jag bara tipsa om en smart liten present. En present som sprider ljus.  Och som faktiskt äter ljus. Men som gör det på ett ytterst sparsamt och miljövänligt sätt. Och som inte ens kostar en hundralapp. Den är bra att ha i mörker och...

Skicka present, presenter

Shopping, prylar, presenter och i synnerhet att konsten att skicka presenter som blir uppskattade, som är personliga, intressanta, annorlunda och överraskande - om detta handlar den här bloggen om.

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik

Partners

Reggad på Commo.se

Ovido - Quiz & Flashcards